-----

o,

PARLAMENT TA’ MALTA

IT-TLETTAX-IL LEGIZLATURA

P.L.730

Dokument imgqieghed fuq il-Mejda tal-Kamra tad-Deputati fis-Seduta
Numru 55 tal-21 ta’ Novembru 2017 mid-Deputat Prim Ministru u Ministru
ghas-Sahha, f’isem il-Prim Ministru.

Raymond Scicluna
Skrivan tal-Kamra



(g0}
=
(g0}
= | s
o)
c | 2
a - —
< | &5
X < £
SB35
\.mAA
.anb
==
|8
- |8
o
o0

2016

-
x
O
o
LU
x
=]
g
-
<
<
g




Published in 2017 by the
Broadcasting Authority
7 Mile End Road
Hamrun HMR 1718
Malta

Compiled, produced and designed by:
Mario Axiak B.A. Hons (Business Management), M.B.A. (Maastricht)
Head Research & Communications



L-Awtorita tax-Xandir
MALTA
Broadcasting Authority Malta

The Hon. Dr Joseph Muscat KUOM, Ph.D., M.P
Prime Minister

Office of the Prime Minister

Auberge De Castille

Valletta

June 2017

Honourable Prime Minister,
Broadcasting Authority Annual Report 2016
In accordance with sub-article (1) of article 30 of the Broadcasting Act, Chapter 350 of the Laws of Malta, we have pleasure

in forwarding the Broadcasting Authority’s Annual Report for 2016.

Yours sincerely,

e M

v

Ms Tanya Borg Cardona Dr Joyma Spiteri
Chairperson Chief Executive




ANNUAL REPORT 2016

CONTENTS

1. Review of the Year

1.1

1.2 Gharghur Transmitting Facilities
13 Sponsorship - Certificate Course in Proof Reading
14 Sponsorship - Malta Journalism Awards
1.5 Thematic Reports compiled by the Monitoring Department
1.6 Reach-out
1.7 Political Broadcasts
1.8 Equality Certification
1.9 Wear it Pink
2, Administrative Offences
3. Broadcasting Licences
3.1 Radio Broadcasting Licences
3.1.1 Community Radio Stations
3.1.2 Drive-In Cinema Event
3.1.3 Nationwide Analogue Radio (FM/AM)
3.1.4 Digital Radio Platform
3.1.5 Request for a Medium Wave Radio Station
32 Nationwide Television and Satellite Stations
3.2.1 Television Stations
322 Satellite Licences
4. Broadcasting Legislation
4.1 Amendments to the Broadcasting Act
4.2 Broadcasting Case Law 'Smash Communications Limited vs Broadcasting Authority et'
5. Programme Complaints
5.1 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (TVM News)
5.2 Commissioner for Children (advert)
53 Alleanza Bidla
5.4 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (Dissett)
5.5 UHM (Voice of the Workers vs ONE (News)
5.6 Alleanza Bidla vs PBS Ltd (Reporter)
57 Partit Laburista vs PBS Ltd (Times Talk)
5.8 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (News)
5.9 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (News)
5.10 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (Public Service Announcements)
5.11 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (Public Service Announcements)

The Broadcasting Authority

O O O 000NN NN

13
13
13
13
13
13
13
13
13
15

17
17
17

19
19
21

21

21

22
22
23
23
24
24

25



ANNUAL REPORT 2016

6. International Relations 27
6.1 Mediterranean Network of Regulatory Authorities 27

6.2 Preparation for AVMS Directive under the Maltese EU Presidency 27

6.3 European Audiovisual Observatory 27

6.4 European Platform of Regulatory Authorities 27

6.5 The European Regulators Group for Audiovisual Media Services - ERGA 28

6.6 ERGA Subgroup meeting on Territorial Jurisdiction - 25 January 2016 28

6.7 Contact Committee meeting (6 July 2016) 28

6.8 ERGA subgroup meeting on the future proof European audiovisual regulation (14 Oct 2016) 28

6.9 ERGA - Plenary Meeting (29 November 2016) 29

6.10 Launch of ERGA Academia and DET 2.0 29

6.11 The Media Literacy Expert Group 29

7. Media Archives 31
8. Radio and Television Audience Assessment 33
8.1 Radio Audiences 33

8.1.1 Radio Reach 34

8.1.2 Daily Average Hours of Radio Listening 36

8.1.3 Peak Radio Audiences by Station 36

8.1.4 Radio Audience Shares 36

8.2 Television Audiences 38

8.2.1 TV Reach 38

822 Daily Average Hours of TV Viewing 40

823 Peak TV Audiences by Station 40

824 TV Audience Shares 41

825 TV Programme Preferences 42

Report and financial Statements for the year ended 31st December 2016 47







©1

ANNUAL REPORT 2016

REVIEW OF THE YEAR

1.1 The Broadcasting Authority
The year under review can best be described as a year of
change. Mr Anthony J Tabone’s five-year term as Chair
of the Authority came to an end on 31st December
2015. He was succeeded by Ms Tanya Borg Cardona,
a historic appointment as it marked the first time
that the Authority was chaired by a woman. Another
newcomer to the Board in January 2016 was Mr Christian
Scicluna who replaced long-serving member Mr Alfred
Mallia Milanes. The new board was appointed for a
two-year term, but the composition of the Authority
experienced further changes during the year following
the resignation of Dr Reno Borg and Ms Rose Sciberras
in late April. Mr Frans Ghirxi and Dr Alessandro Lia were
the new members appointed by the President of the
Republic on 15th June 2016.

In August 2016, Mr Pierre Cassar, who served as Chief
Executive from March 2009, resigned and, following
a public call for applications, the Board appointed
Dr Joanna Spiteri as the new Chief Executive on 25th
October 2016.

During the year in review the Authority held a total of
25 meetings.

The Authority was thus composed of:

Chair
Ms. Tanya Borg Cardona

Members
Dr Reno Borg B.A. (Hons.), M.A,, LL.D.

Ms Rose Sciberras B.A. (Hons.) Dip. Laws of Proc. (Melit.)

Dr Peter Fenech M.A., LL.D.
Mr Christian Scicluna

Dr Alessandro Lia LL.D.

Mr Frans Ghirxi

Chief Executive

Mr Pierre Cassar M.Sc., B.A. (Hons.), Dip. Laws of Proc. (Melit)
Dr Joanna Spiteri, B.A. Hons. (Communication Studies), M.A., Ph.D

Secretary
Dr Simon Manicolo B.A., LL.D.

1.2 Gharghur Transmitting Facilities

After 25 years of service, the Master Antenna at the Gharghur
Transmitting Tower was replaced together with the
installation of a new back-up system. Renowned company
Alan Dick Ltd was tasked with this assignment following a
report commissioned to the same company and which had
identified corrosion in the Master Antenna as being the main
cause of interference on frequency 106.6Mhz.

The project heralded a new era for the Broadcasting
Authority as, for the first time ever, radio stations did
not necessitate switching off their signals whenever
maintenance work was conducted on the Tower because
the back-up system can be utilised to allow transmission
at reduced power levels.

The project required months of meticulous planning
which included, inter alia, the relocation of equipment
used by third parties to free enough space for the
installation of the back-up system.

1.3 Sponsorship - Certificate Course

in Proof Reading

In order to promote the correct use of the Maltese
language on the broadcasting media, the Broadcasting

(appointed on 01/01/2016)

(terminated on 27/04/2016
(terminated on 29/04/2016
(re-appointed on 01/01/2016
(appointed on 01/01/2016
(appointed on 15/06/2016
(appointed on 15/06/2016

RO ENRS RN NS BN N

(terminated on 23/08/2016)
(appointed on 25/10/2016)




ANNUAL REPORT 2016

Authority again sponsored media personnel occupying
different roles in the industry to follow a course in
proof reading of the Maltese language. The course,
organised by the University of Malta, is of a year's
duration and started in February 2016 with the
beneficiaries signing an agreement binding them to
attend all the sessions and to sit for examinations. This
course leads to a formal qualification whilst raising
standards of the local language, both written and
spoken, on radio and television.

The following four persons benefited from the
sponsorship:

«  Dylan Paul Farrell, journalist from One Productions Ltd.
Pamela Ann Schembri, sports journalist from One
Productions Ltd.

«  Vivienne Bajada, Information Coordinator from
Media.Link Communications Co. Ltd

«  Marica Mizzi, freelance producer.

1.4 Sponsorship - Malta Journalists Awards
The Authority was once again pivotal in supporting these
awards by sponsoring four broadcasting categories. The
winners of the respective categories were:
+  Broadcast Journalism - TV Script News:
Keith Demicoli (PBS)
Broadcast Journalism - TV Script Features:
Mario Xuereb (TVM)
«  Broadcast Journalism - Film:
PBS Newsroom
«  Broadcast Journalism - Radio:
Mario Xuereb (Radju Malta)

1.5 Thematic Reports compiled by the Monitoring
Department
Apart from the daily monitoring of radio and tv
programmes, from time to time, the Monitoring
Department generates a wide range of complementary
thematic reports which provide an in depth analysis of
trends and observations in the local broadcasting media.

During the first quarter, the Monitoring Department
worked on three reports which focused on the
presentation of news on ONE, NET TV and TVM. These
reports highlighted the different ways of presentation,
biases, slants and political exposure; other aspects related
to content analysis such as elements of commercial
influence also emerged.

Moreover, the Monitoring Department came up
with a number of qualitative reports on telethons aimed
at raising funds for the vulnerable and those in need.
These reports underlined the different approaches of the
organisations which coordinate them and highlighted the

common positive and negative practices in relation to the
portrayal of vulnerable persons.

Politics is a recurrent theme which characterises
thematic reports. Such reports usually focus on different
aspects related to this theme but also provide an indepth
analysis of particular trends or contexts. In this respect,
the Monitoring Department compiled a thematic report
analysing /l-Parlament tal-Poplu, Stat ta’ Fatt, Vis-a-vis,
Mhux Percezzjoni, and Exodus.

Due consideration was also given to all aspects related
to audiovisual commercial communications. On such
content, the Monitoring Department compiled a report
analysing the concept of Thematic Placement in Local
Drama and The Blurring between Editorial and Advertising
Content in general.

Furthermore, from a more specific point of view,
the Monitoring Department compiled thematic and
analytical reports on programmes such as Ghawdex lllum
and L-Ahbarijiet Finanzjarji. The Monitoring Department
also worked on a number of reports which analyse
PBS's schedules. On the basis of these reports, the
Monitoring Department sets its priorities and drafts its
risk assessment leading to investigation and monitoring
of specific content.

Since the Broadcasting Authority is looking to
being more proactive, a thematic report on media
literacy was compiled to investigate the state of play of
the local media industry in this regard and to come up
with a way forward.

1.6 Reach-out

In recent years, the Broadcasting Authority did

not limit itself to its traditional regulatory role but
also embarked on a number of reach-out events to
stakeholders and the industry alike. In so doing, the
Authority drew up a structured plan to strengthen its
relationship with stakeholders through advice and
guidance on the interpretation of provisions set out
in the Broadcasting Act. In this regard, the Monitoring
Department coordinated five events, focusing on
different themes arising from market developments
and dynamics.

Acknowledging the fact that information and
education constitute the basis for good quality
productions and in line with the EU Commission’s
progressive push towards media literacy, on 13th April
2016 the Monitoring Department designed a lecture
followed by a tour of the Authority’s premises for MCAST
students within the Institute of Creative Arts. Apart from
familiarising themselves with the main broadcasting
legislative tools to which they would be bound once



in the labour market, MCAST students were given the
opportunity to see both the Authority’s premises as well
as the daily monitoring operational procedures.

On 11th May 2016, the Broadcasting Authority
organised its first inter-authority workshop together with
the Occupational Health and Safety Authority - OHSA,
during which broadcasting stations and producers
were given the opportunity to discuss issues on the
portrayal of health and safety practices at work in
television programmes. As a result, a number of producers
committed themselves to greater efforts for a better
portrayal of health and safety standards as well as to
improve their workplace environment for the benefit and
well-being of their employees.

Subsequently, on 2nd June 2016, together with
the Ghaqda Gurnalisti Sport (GhGS), the Broadcasting
Authority organised a panel discussion themed ‘L-Uzu
tal-Malti fi Programmi Sportivi fuq il-Mezzi tax-Xandir. For
this event, the Monitoring Department compiled and
presented the results of a qualitative report highlighting
the main shortcomings in the use of the Maltese
language in sports programmes and broadcasts. The
event proved very fruitful as a number of stakeholders
and producers had the opportunity to network also
with representatives of Il-Kunsill tal-llsien Malti who
supported the event from its onset.

Another bilateral event organised by the
Broadcasting Authority was a one-day seminar held on
30th September 2016 on the glossary of terminology
published by the European Migration Network. During
this seminar, Professor Anthony Aquilina from the
University of Malta spoke about the terminology used in
asylum and migration reports while an official from the
Monitoring Department presented practical examples
of misrepresentation of such issues in local television
programmes. This event created greater awareness
among journalists and producers; they appreciated the
importance of this tool in dealing with the topics of
asylum and migration.

Considering feedback received from producers
seeking guidance from the Broadcasting Authority
whilst still in preproduction phase, on 7th December
2016, the Monitoring Department delivered a half-day
seminar to broadcasting stations and producers in
order to shed light on the provisions related to product
placement. Since product placement is a relatively
new form of advertising which allows the insertion of
commercial products in programme content, the matter
of surreptitious advertising has become a constant issue.
Throughout this seminar the Monitoring Department
team highlighted a number of issues pertaining to

ANNUAL REPORT 2016

different genres, and participants were given the
possibility to discuss ways which ensure compliance.

Apart from presenting a new challenge, these
events proved beneficial for the staff of the Monitoring
Department, both as a means of enhancing their overall
skills as well as in keeping them abreast with the latest
market realities of a constantly changing sector.

1.7 Political Broadcasts

Against a backdrop of five consecutive years in which the
Authority was called upon to organise schemes of political
broadcasts in conjunction with elections or referenda
campaigns, the year in review marked a break from such a
function as no elections were held.

The Authority is duty bound to organise schemes of
political broadcasts, including overseeing the broadcast
of political spots as envisaged in Article 13(4) of the
Broadcasting Act. Since 2011, the Authority organised
such schemes for the Divorce Referendum, the Local
Council Elections of 2012, the General Election, the MEP
Elections, the Spring Hunting Referendum, and Local

Q

The National Commission for the -

Council Elections of 2015.

1.8 Equality Certification

Pror.n.otio.n of Equality awards thif. - E?E—Jﬁ"ll-lgé
certification to companies/organisations NCPz

that make gender equality one of their

values and whose management is based on the
recognition and promotion of the potential of all
employees irrespective of their gender and caring
responsibilities.

On the 10th October 2016 the Broadcasting
Authority was awarded The Equality Mark and it
has now joined the list of certified gender equal
opportunities employers. The process leading to
the attainment of this award required significant
commitment by the organization, which entailed a
thorough analysis of existing rules and regulations
and the introduction of a number of policies in order
to meet the onerous requisites associated with this
standard. The Authority will continue to strive to
maintain this high standard for the future.

1.9 Wear it Pink

The Authority’s staff took part in the Pink October
philanthropic initiative aimed to raise awareness and
funds for the fight against breast cancer. On 24th
October, they were encouraged to wear something pink
and make a donation. Their donations were topped up
by the Authority and totalled EUR300.




ANNUAL REPORT 2016

THANKING ANTHONY J TABONE AND ALFRED MALLIA MILANES
WELCOMING TANYA BORG CARDONA AND CHRISTIAN SCICLUNA

15 February 2016




©2

ANNUAL REPORT 2016

ADMINISTRATIVE OFFENCES

In terms of the Article 41 of the Broadcasting Act, the
offences listed in the Fifth Schedule to the Act are
considered to be administrative offences and punishable
by the Authority. In determining whether a person is guilty
or otherwise of an administrative offence, it is the duty on
the part of the Authority to ensure that the principles of a
fair and public hearing are observed and guaranteed.

In the event that the Authority is satisfied that the
person has committed an offence as listed in the First
Column of the Fifth Schedule under the Act, it may:

a. issue awarning in writing; or

b. direct the offender not to broadcast for a
period of time; or

¢ impose an administrative penalty as established in the
second column of the Fifth Schedule to the Broadcasting
Act, including applying a suspended penalty.

The Authority may choose to apply separately or
concurrently the measures listed in (b) and (c).

During the year in review, the Chief Executive
issued a total of 6 charges against broadcasting
stations. The issuing of charges and the procedures
related to the hearing thereof are regulated under
Article 41 of the Broadcasting Act and Subsidiary

Legislation 350.07.

During these proceedings the Authority acts as a
quasi-judicial body where the Chief Executive acts as a
prosecutor, which role is completely distinct from the
other functions pertaining to his office.

The table hereunder represents the total number of
charges processed by the Authority in 2016 according

to station.

All six charges resulted in a warning.

2016 Station = Programme Broadcast Charge Broadcasting Act
Television FLiving  Telshopping 22 Jan Excessive advertising - 20% per Paragraph 15 of the
clock hour Third Schedule
ONE Dak li Jghodd 23 Jan Surreptitious advertising and Article 16K(a) and
and 06 Feb undue prominence in product  16M (3)(c)
placement
Net TV Distinti 05 Feb Surreptitious advertising and Article 16K(a) and
and 22 Feb product placement of alcoholic  16M(4)(c)
drinks
Net TV Benniena 05 Mar Surreptitious advertising and Article 16K(a) and
product placement of alcoholic 16M(4)(c)
drinks
TVM Lux Design 23 Jan Distinction between Paragraph 4 of the
advertising and teleshopping  Third Schedule
from editorial content
TVM Animal Diaries 13-Feb Surreptitious advertising and Article 16M(2)(b);

undue prominence for product
placement without payment

16K(a) and 16M(3)
(@)




BROADCASTING AUTHORITY MALTA ANNUAL REPORT 2016

GHARGHUR TRANSMITTING TOWER

April 2016

i\

- -

i

o /
\pril= The firstPanel of tke
er Antennd being hoi'it'ed.

. ' 16th April - 19:00hrs

.
Eﬁs%b% The new Master Antenna was switched on for the first time.




OS5

3.1 Radio Broadcasting Licences

3.1.1 Community Radio Stations

Community radio licences are issued for a three-year term
or for a short period not exceeding one month, generally
for the time when the town or village celebrates a specific
event like the feast of the parish’s patron saint (usually in
summer) or during the Christmas and Easter periods.

During the year under review, the Broadcasting
Authority issued 31 licences for community radio
stations. Ten of these were issued for a further period
of three years subsequent to expiry of the previous
licence, with the long term station in question
reapplying. In addition, a 3-year community radio
licence with a probationary period of one year was
issued to a new station, Elite Radio, to operate from San
Gwann on 107.3MHz from 1st July 2016. Its schedule
consists mainly of music besides featuring some other
programmes of particular interest to the San Gwann
community like information from the local council.

Twenty short-term licences were issued during the
course of the year, some stations being granted licences
to transmit during different times of the year.

Big FM, which transmitted from Birkirkara, decided to
terminate its transmissions as of January 2016 while Radju
Elenjani, a community radio station operated by Kazin
Santa Liena, Banda Duke of Connaught’s Own, Birkirkara,
was closed down in December 2016.

The total number of long term community radios
operating at the end of 2016 was 28.

3.1.2 Drive-In Cinema Event

In December 2016 the Authority approved the use of a
frequency for a one-day drive-in cinema event organised
by KSU, University of Malta, in one of the University car
parks. This was held in aid of Dar tal-Providenza.

3.1.3 Nationwide Analogue Radio (FM/AM)

The licences of the following nationwide stations on the
FM dial expired during the year in review. Smash Radio
had its licence renewed on 8th June; Radio 101’s licence

ANNUAL REPORT 2016

was renewed on 15th June; and that of Radju RTK on 30th
December. Therefore the number of nationwide stations
on the FM dial remained thirteen. The stations were issued
a new analogue licence valid for six years.

3.1.4 Digital Radio Platform

Bay Retro operated by Eden Entertainment Ltd. stopped
transmitting in July and the digital radio station DJ956
operated by Deejays Enterprises Ltd did not request a
new licence when its licence expired on 9th November.

A new digital radio licence was granted to D.A.V. Ltd
to operate Switch Radio from 1st November. The schedule
consists of music, BBC news, occasional breaks for IT news
and Maltese programming content of a political and non-
political nature.

3.1.5 Request for a Medium Wave Radio Station

In October 2016, Strategic Communications Group expressed
an interest in establishing a MW international radio station

in Malta that would reach North Africa to provide Arabic
Christian programming. This would be Voice of Hope - Malta.
The organisation owns and operates several Voice of Hope
radio stations worldwide. The Authority did not have enough
information to approve the issue of a licence by the end of the
year and meetings are still being held.

3.2 Nationwide Television and Satellite Stations

3.2.1 Television Stations

The Parliamentary Service Act, 2016 amended Article

10 of the Broadcasting Act to authorise the issue of a
parliamentary broadcast content licence to the Speaker of
the House of Representatives. A ‘parliamentary broadcast
content licence’means a licence to broadcast plenary

and committee sessions of the House of Representatives
and any other activity taking place in the Parliament
building organised by or in conjunction with the Office

of the Speaker through a nationwide radio or television
service. The television station, Parliament TV, was issued
with a licence effective August 2016 and is part of the GIO
network operated by PBS.




ANNUAL REPORT 2016

Community Radio Stations broadcasting during 2016:

2016
. e . N S

::ll: Station Tranfsr?r:tmg Duration ;’:;Ir: IFV::lcz' E E g <°' g E 3 5 5’.; g ‘23 g
Long Term - Malta
602/707 |BKR Radio Birkirkara 3 years 01-Aug-16 | 94.5 X | X[ X[ X]|X[X]|X]|X]|X]X]X|[X

664 |Kottoner 98FM Cospicua 3 years 29-Jul-15 98.0 XX | XX X|[X[X]X]X]|X]X]|X

621 |Radju Vilhena Floriana 3 years 14-Jan-14 | 96.1 X[ X[ X[X[X[X[X[X[X|X]X]X

658 [Radio Galaxy Hamrun 3 years 14-Jun-15 105 X | X[ X[ X]|X|X[X[X]X]X[X]X

647  [Trinitarji FM 89.3 Marsa 3years 01-Apr-15 | 89.3 X[ XXX X|[X[X]X]X]|X]X]|X

668 |Y4) Radio Naxxar 3years 06-Oct-15 [ 1054 | X | X [ X [ X | X | X | X [ X | X | X[ X | X

620 [HeartFM Paola 3years 02-Apr-14 94.3 X X X[ XXX X]X]X]X]|X]X
608/709 [Bastjanizi FM Qormi 3 years 23-Nov-16 | 95.0 XX X[ X]|X|X]X[X]X]X[X]X
584/690 |Lehen il-Belt Gorgjana Qormi 3 years 29-Feb-16 [ 1056 | X | X | X [ X | X [ X | X | X | X | X | X [ X

650 [Radio Messiah 97.8FM Qormi 3 years 01-May-15 | 97.8 X[ X[ X X[ X]|X]|X|[X]X[X[|X]X

649  |Mics FM Rabat, Malta 3years 16-Apr-15 933 X X[ X[ XXX X]X]X]X]|X]X

679 |Deejays Radio 95.6FM San Gwann 3years 23-Nov-15 | 95.6 XX X[ X]X]|X]X[X]X]X[X]X
603/705 [Radju Xeb-er-ras Valletta 3 years 25-Jul-16 908 | X | X[ X | X | X[ X]|X[X]|X]|X]|X]X
606/710 [Radio City Valletta 3years 02-Dec-16 [ 1076 | X [ X | X | X | X | X [ X | X | X | X | X | X
612/718 [La Salle FM Vittoriosa 3years 01-Dec-16 | 99.4 XX X[ X]|X]|X]|X[X]X]X|[X]X

645 |Radju Hompesch Zabbar 3years 20-Mar-15 | 900 | X | X | X [ X | X[ X | X | X | X | X | X[ X

636 |Unique Zabbar 3years 05-Aug-14 | 1041 | X | X [ X | X | X[ X | X | X | X | X[ X ]| X
598/702 |Radju Santa Katarina Zurrieq 3 years 29-Jun-16 | 90.6 XX X[ X]| XX X[X]X] X[ X]X
New Station

701 |Elite Radio San Gwann 3 years 01-Jul-16 | 107.3 | X[ X X[ X[ X]X
Long Term - Gozo

652 |Lehen il-Belt Victoria Victoria, Gozo 3 years 25-Jun-15 | 104.0 | X X X[ XXX X] X]|X] X]| X]X

670 |Radio Sacro Cuor [G] Fontana, Gozo 3 years 15-Nov-15 11052 | X | X [ X | X | X | X | X[ X | X | X [ X | X

673 |Radju Vizitazzjoni Gharb, Gozo 3 years 12Dec-15 1 924 | X | X [ X | X [ X | X | X [ X | X | X [ X | X

674 |Radju Katidral Victoria, Gozo 3 years 01-Dec-15 [ 909 | X [ X [ X | X [ X | X[ X | X | X | X | X ]| X

682 [Radju Bambina Xaghra, Gozo 3 years 13-Dec-15 | 98.3 X | X[ X[ X]|X[X]|X]|X]|X]X]X|X

683 [Radju Luminaria Nadur, Gozo 3 years 14-Dec-15 11069 | X | X [ X | X [ X | X | X [ X | X | X [ X | X
582/685 [Radju Sokkors Kercem, Gozo 3 years 29-Feb-16 | 95.1 X[ X[ XXX X]|X|X]X[X[|X]X
580/686 [Radju Lehen il-Qala Qala, Gozo 3 years 17-Feb-16 [ 1063 [ X [ X | X | X [ X | X [ X | X | X | X | X | X
581/687 [Radju Prekursur Xewkija, Gozo 3 years 19-Feb-16 | 99.3 X | X[ X ]| X[X]|X]|X|X]X|[X|[X]X
Short-Term

691 [12th May Radio Zebbug, Malta 1 month 13-May-16 | 96.5 X

693 [Radju Margerita Sannat, Gozo 1 month 01-Jul-16 96.1 X

694 [Radju Kazin Banda San Zebbug, Malta 1 month 13-May-16 | 106.3 X

Filep

704 |Radio Leonardo Kirkop 9 days 13-Aug-16 | 105.2 X
Short-Term Multiple Licence

692 [Lehen il-Guzeppini Ghaxaq 1 month 10-May-16 | 89.1 X

717 |Lehen il-Guzeppini Ghaxaq 1 month 10-Dec-16 | 89.1 X

698 |Radju Sant'Andrija Luga 21 days 13-Jun-16 | 88.4 X

711 |Radju Sant'Andrija Luga 18 days 26-Nov-16 | 88.4 X

697 |TalGilju FM Mgabba 11 days 10-Jun-16 | 95.4 X

714 |TalGilju FM Mgabba 10 days 02-Dec-16 | 95.4 X

688 (2016 Jehovah's Wit Qawra 1 day 10-Apr-16 | 108.0 X

708 12016 Jehovah's Wit Qawra 3 days 09-Sep-16 | 108.0 X

703 |Radju 15 tAwwissu Qrendi 25 days 23-Jul-16 98.3 X

716 |Radju 15 tAwwissu Qrendi 22 days 12-Dec-16 | 983 X

699 [Lehen il-Karmelitani Zurrieq 1 month 01-Jul-16 | 101.4 X

713 |Lehen il-Karmelitani Zurrieq 1 month 01-Dec-16 | 101.4 X

689 [Radju Lauretana Ghajnsielem, Gozo 15 days 13-Mar-16 | 89.3 X

695 [Radju Lauretana Ghajnsielem, Gozo 17 days 20-May-16 | 89.3 X

706 |Radju Lauretana Ghajnsielem, Gozo 26 days 05-Aug-16 | 89.3 X

715 |Radju Lauretana Ghajnsielem, Gozo 1 month 08-Dec-16 | 89.3 X




3.2.2 Satellite Licences

A new 4-year satellite television licence valid from 15th
June 2016 was granted to Thema Television Malta Ltd. to
operate Novelas TV. This niche channel, which transmits in
French, offers a wide variety of telenovelas.

In accordance with Article 16(1) of the Broadcasting
Act, the Authority approved the transfer of the satellite
tv licence issued to Thema Television Malta Ltd on
1st July 2014 to operate EbonyLife TV to Ebony Life
International Ltd. with such transfer becoming effective
on 1st July 2016.

In late 2015 the Authority was notified that Thema
Television Malta Ltd decided to drop the station A/
Resalah; so in February 2016 the Authority withdrew
its licence. In 2016 the company also stopped
transmitting Bukedde TV 1, Citizen TV, Channels, and
Soundcity which had their licences withdrawn on
30th June, while the following stations also stopped
and had their licences withdrawn on 6th August: A/
Ahly,Ya Hala!, Jeem TV, and Baraem.TV. At the end of
2016, Thema Television Malta Ltd. held the following
licences issued by the Broadcasting Authority, Malta:
Kyknet Musiek, Kyknet, Silverbird, Metro TV, Nollywood
TV, Gospel Music TV and Novelas TV.

Mulgara Television Ltd. closed the station Dragon
Cinema on 13th July 2016 and therefore had this
licence withdrawn.

By the end of the year, the total number of
satellite television licences transmitting under Maltese
broadcasting legislation was fifteen.

ANNUAL REPORT 2016




BROADCASTING AUTHORITY MALTA ANNUAL REPORT 2016

PORTRAYAL OF HEALTH AND SAFETY PRACTICES

11 May 2016

Seminar organised by the Broadcasting Authority and the Occupational Health and Safety Authority on the portrayal of health
and safety practices at work in television programmes.

Healthy
Workplaces
for All Ages




©4!

ANNUAL REPORT 2016

BROADCASTING

LEGISLATION

4.1 Amendments to the Broadcasting Act

Article 10 (4A) of the Broadcasting Act Chapter 350 of the

Laws of Malta was amended to include sub-paragraph (c):

i.  (4A) In so far as nationwide television services are
concerned, the Authority may issue the following
categories of television broadcasting licences:

a. ageneral interest broadcast content licence
issued to any broadcaster other than the
company referred to in subarticle (4C);

b. acommercial broadcast content licence issued
to any broadcaster;

c. aparliamentary broadcast content licence issued
to the Speaker of the House of Representatives.

Article 10 (4E) was amended to include the definition
of a parliamentary broadcast content licence:
ii. "parliamentary broadcast content licence" means
a licence to broadcast plenary and committee
sessions of the House of Representatives and any
other activity taking place in the Parliament building
organised by or in conjunction with the Office of the
Speaker, through a nationwide radio service and or
nationwide television service.

Article 10 (5) was also amended vis-a-vis a
parliamentary broadcast content licence:

iii. (5) A licence for any broadcasting service may only
be awarded to a company regularly incorporated
in Malta in accordance with the Companies Act.
Provided that:

a. (a)a parliamentary broadcast content licence
may only be awarded to the Speaker of the
House of Representatives; and

b. (b) licences for community radio services may
also be awarded to individuals who are ordinarily
resident in Malta.

These amendments enabled the Broadcasting
Authority to issue a licence to the Speaker of the
House of Representatives for Parliament TV (vide
Article 3.2.1 Licences Chapter).

In addition, the Authority also called on the Minister
to introduce amendments to the Code on the Correct
Use of the Maltese Language and to introduce a new
Legal Notice on the importance of hygiene in cookery
programmes. Such amendments and introduction of a
new legal notice would also require changes to the Fifth
Schedule of the Broadcasting Act.

4.2 Broadcasting Case Law ‘Smash Communications
Limited vs. Broadcasting Authority et’

On February 7, 2012, in‘Smash Communications Limited
vs. Broadcasting Authority et decided by the Civil

Court, First Hall, the Court concluded that the present
system established in the Broadcasting Act regulating

the imposition of administrative sanctions by the
Broadcasting Authority was in breach of the principle of
natural justice nemo iudex in causa propria - no person
may be a judge in his/her own cause.

This decision was subsequently appealed by the
Broadcasting Authority and its Chief Executive and,
on June 24, 2016, the Court of Appeal delivered its
judgement. The defendants pleaded that they acted in
terms of law - the Broadcasting Act. The appellate court
held that according to section 469A(1)(a) of the Code
of Organisation and Civil Procedure (which governs
judicial review of administrative action), the Civil Court,
First Hall, in its ordinary jurisdiction can annul an
administrative act if the latter violates the Constitution.
However, the competence which the Civil Court enjoys
is limited to the Administrative Act, not to the law under
which that Act is made.

Thus, if the Administrative Act is made in conformity
with the law (as the defendants claimed in these
proceedings) and the law does not allow discretion
as to how that administrative act has to be exercised,
then the Civil Court cannot conclude that the law in
terms of which that administrative act has been made is
without effect unless it acts in its extraordinary (that is,
constitutional) jurisdiction.

This does not imply that when the law allows the
exercise of a discretion and the public authority exercises




ANNUAL REPORT 2016

it in such a way as to breach the Constitution, that act
cannot be annulled in terms of section 469A(1)(a) of the
said code. This is because a discretion allowed by law may
still be exercised in an unconstitutional fashion.

This implies that if the law does not allow any form
of choice to the public authority as to how it has to
implement the law, it is only the Civil Court, sitting
in its constitutional jurisdiction (and, on appeal, the
Constitutional Court), which can annul that administrative
act declaring the law under which that action was
performed as being without effect.

The Court of Appeal further held that the Civil Court,
First Hall, has constitutional competence in terms of the
Constitution (in addition to its ordinary competence).
However, in the instant case, the Civil Court had failed
to exercise such extraordinary competence. Further, the
plaintiffs, on their part, had not filed their proceedings before
the Civil Court sitting in its constitutional competence.

The Court of Appeal then proceeded to examine
whether the defendants could have acted differently,
that is, whether the charge brought against Smash
Communications Limited could have been issued by an
organ of the Broadcasting Authority (its chief executive
officer) so that the Authority could determine the
administrative proceedings.

Section 41 of the Broadcasting Act states that it is the
Authority which issues the charge and which decides it.
There was no other alternative contemplated in the law
apart from the Broadcasting Authority or one of its organs
to issue the administrative charge and for the Authority
to decide the charge following the observance of the
guarantees of a fair and public trial.

According to law, the administrative charge could
not have been issued by another body which does not
form part of the Authority. Therefore the Civil Court in its
ordinary jurisdiction misapplied the law.

The Court of Appeal concluded by confirming
the judgement of the court of first instance where
the latter declared that the Chief Executive of
the Broadcasting Authority was an officer of that
Authority but revoked the remaining part of the
judgement where the court of first instance found
against the defendants.

In essence this judgement meant that the Chief
Executive was empowered to continue issuing charges
against those broadcasting stations which are deemed to
be in breach of broadcasting regulations.

The judgement also allowed the Authority to
recover all pending dues in relation to fines imposed on
broadcasting stations in previous years.



©S

5.01 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (TVM News)

The case:

A message by the Prime Minister for the New Year
broadcast on TVM on the 31st December 2015 and the
1st January 2016.

Submissions:

Partit Nazzjonalista argued that the message was actually
propagandistic and partisan in nature both in its format
and content, which was not appropriate in a democratic
society. It therefore called upon the Authority, asking

for an immediate remedy. The Party contended that the
legal obligations as spelt out in the Constitution tasked
the same Authority with the preservation of impartiality
in matters of political or industrial controversy or in
matters of current public policy, and for this reason it had
to ascertain the fair and equal apportionment of both
facilities and airtime.

The Party held that the content of the message
constituted a political advert and this was expressly
prohibited under Article 1 of the Third Schedule to
the Broadcasting Act. The Party added that political
advertising was only allowed as part of a scheme of
political broadcasts organised by the Authority. In
addition, the Party stated that it was not in any way
against Government making its policies known through a

recorded broadcast, but at the same time it was important

for the general public to be exposed to different views.
The Party held that in his message the Prime Minister
had dealt with issues of political controversy and current
public policy over which the said Party had its own views;
it was requesting the Authority to establish this fact and
once this was confirmed the Party would be granted an
effective remedy.

On the other hand the station argued that this was
not a Ministerial broadcast and that this case was very

similar to a previous case brought before the Authority on

the 17th June 2013 in which the Authority had declared

ANNUAL REPORT 2016

that it could not apply its own guidelines on Ministerial
Broadcasts to a prime ministerial broadcast. The station
contended that role of the station was to broadcast the
message as presented to it and this as long as the said
message was not in breach of the law. It further pointed
out that it was true that the format was different, but in
the end the emphasis was on the content of the message
which the station argued was on the same lines as other
messages of the past.

Decision:

After referring to previous decisions the Authority

decided as follows:

«  The format of the broadcast was not in its
competence and therefore it could not comment
over it.

«  The public broadcaster was duty bound to broadcast
prime ministerial messages and it is acceptable
for the Prime Minister to revisit the work of the
government during the past year and to present to
the nation future undertakings. This was also the case
in other European countries.

«  Theissues and subjects dealt with in the message
under scrutiny have been discussed exhaustively in
the media and all the different perspectives have been
presented and communicated to the general public.
The Authority referred to a previous complaint before
it regarding a Prime Ministerial broadcast dated
17 June 2013 in which case the complaint by Partit
Nazzjonalista was not upheld.

« Inview of this, the Authority decided that the
complaint under discussion was not justified and
therefore no remedy was to be awarded to Partit
Nazzjonalista. In addition the Authority noted that,
whereas it had published guidelines with respect
to Ministerial broadcasts, the set of guidelines
regarding Prime Ministerial Messages were still
unavailable, and therefore it was committed to look
into this shortcoming.




BROADCASTING AUTHORITY MALTA ANNUAL REPORT 2016

MALTA JOURNALISM AWARDS Broadcasting Authority

Main sponsor of Broadcast Media
of the 26th Edition
21 March 2016 MALTA JOURNALISM AWARDS

The four categories sponsored by the
Broadcasting Authority in broadcast journalism:
TV script News;
TV script Features;
Broadcast Film Journalism, and
Broadcast Radio Journalism.




5.02 Commissioner for Children (advert)

The Case:
An advert for Junior’s Fun and Leisure Centre which
featured a father holding his minor son upside down.

Submissions:

In January 2016 the Commissioner pointed out that

this part of the advert showed a minor in a dangerous
situation, was of no particular significance to the advert,
and could have easily been omitted.

Decision:

The Authority decided that although the scene could
have been edited without negatively impacting the
underlying objective of the advert, the matter was not
serious enough to merit its intervention. Nevertheless, the
Authority held that the station was to be informed of the
concern raised by the Commissioner for Children.

5.03 Alleanza Bidla

The Case:

On 27th January 2016 Alleanza Bidla complained that,
notwithstanding the fact that it was a fully fledged
political party with its own statute and generally
recognised as such, it was experiencing unfair and
unbalanced treatment by the media.

Submissions:

The Party contended that it was not being afforded the
opportunity to convey its political message, which at
times was different from that of other political groups.
It argued that, whereas the activities of the other
parties were continuously being reported, Alleanza
Bidla was being marginalised. Quoting Article 13 of the
Broadcasting Act, the Party requested the Authority to
intervene so that the alleged discriminatory approach
would cease and Alleanza Bidla would be granted its due
importance by the media operators.

Decision:

The Authority, whilst acknowledging the generic nature
of this complaint, decided in favour of the Party and to
draw the attention of the stations to their obligations on
impartiality as spelt out in the Constitution. In addition, if
the matter would not be resolved it would invite the Party
to file another complaint, this time in a more specific form
and in line with its procedure regulating complaints.

ANNUAL REPORT 2016

5.04 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (Dissett)

The Case:

The edition of the programme Dissett aired on the 2nd
March 2016 invited as a sole guest Minister Konrad

Mizzi and discussed the Panama issue. The complainant
contended that the issues dealt with during the
programme were of a controversial nature and therefore,
apart from the Minister, the programme necessitated the
participation of a counterpart.

Submissions:

The Party argued that the edition of Dissett under
discussion dealt with issues of political controversy

and therefore in terms of the law this called for a
balanced participation. The Party pointed out that, this
notwithstanding, the participation was far from balanced
and the fact that Partit Nazzjonalista was not represented
to air its views and take part in the discussion with the
Minister rendered the programme partial.

The Party referred to previous decisions by the
Authority, namely Dissett (3rd March 2014), TVM News
(14th August 2015) and TVAM (16th January 2014) on
similar facts and pointed out that the comments and
views made by commentators were not in any way
representative of the Party’s policy and opinion.

On the other hand, the station contended that the
complaint seemed to infer that one on one programmes
were not admissible. It added that the underlying
objective was to grill the Minister on a number of current
issues and in terms of Legal Notice 350.14 balance was
not mathematical and could be achieved over a series
of programmes. The station argued that the views of
Partit Nazzjonalista were highlighted in the introductory
feature, and that any comments or arguments raised by
the Minister could be rebutted or clarified as the case may
be through a request for a right of reply.

Decision:

The Authority, having consulted previous decisions, held
that the complaint was not justified and could not be
upheld. The Authority argued that the editorial objective
of this edition was to request and extract information
from the Minister over the Panama case and the questions
were imperative to meet this objective and did not
intrinsically constitute impartiality. Nevertheless, it was
noted that some of the replies and comments by the
Minister were of a controversial nature and necessitated
a clarification by Partit Nazzjonalista. In view of this, the
Authority had to grant a three-minute right of reply to
the Party in terms of paragraph 8.15.1 of the Subsidiary




ANNUAL REPORT 2016

Legislation 350.14, which right of reply had to be aired
in the subsequent edition of Dissett and read out by the
presenter as part of the introduction.

5.05 UHM (Voice of the Workers) vs ONE (News)

The Case:

The News Bulletin dated 7th and 8th March 2016 where a
right of reply requested by the Union was not reported in
its entirety and the station had omitted parts of the reply
deemed important by the Union, arbitrarily.

Submissions:

The Union had requested a right of reply following a
report by ONE regarding a non-disclosure agreement
presented to a number of Medialink Communications
employees. The Union alleged that the station had
edited elements of the reply, having significant
importance, and in addition it had doctored an
interview with Josef Vella rendering it incompatible. The
Union claimed that this behaviour was objectionable
and unacceptable and was therefore requesting the
intervention of the Authority.

On the other hand, the station contended that it did
not agree with the Union’s allegation and stressed that
the report was factual and correct. The station pointed
out that the second report the next day was not to be
interpreted as a right of reply, but a follow- up to its
story. The station argued that it would consider a right
of reply if the report was incorrect and not in the case in
which some information was missing, and this was the
reasoning behind the decision to ignore the request for
a right of reply.

Decision:

The Authority, having heard the parties, concluded
that this case was of a particular nature, and that there
seemed to be an element of confusion between the
interpretation of the matter by the Union on the one
hand and by the station on the other. In view of this
it decided that it was not appropriate to consider the
complaint any further. The Authority advised the
parties to familiarise themselves with the provisions
of the law, in particular with regard to the criteria and
characteristics of a right of reply so that in the future
such incidents would be avoided.

5.06 Alleanza Bidla vs PBS Ltd (Reporter)

The Case:

Alleanza Bidla was not invited to participate in the
edition of the programme dated 14th March 2016 which
discussed whether the democratic process required the
introduction of a third political party.

Submissions:

The Party argued that, notwithstanding that it was

an established and recognised political party with its

own political agenda which was different to that of the
two main political parties, it was being ignored by the
media and thus left out of the political debate. The Party
held that the Constitution does not make a distinction
between parties and therefore it should have been invited
to take part in the programme under discussion. The Party
contended that through this complaint it wanted to drive
home the right of the same to be considered at par with
the other political groups.

On the other hand, the station argued that, contrary
to what had been declared by the Party, it was not aware
of varying opinions and political arguments. It added
that out of two invitations by the producers of Xarabank,
the Party had declined one. The station contended that it
could not accept the argument that Alleanza Bidla should
be considered on the same level as the other political
parties unless an election campaign was underway. The
station was of the opinion that a productive discussion
on the possibility of a third political group should be
conducted and driven by independent speakers.

The producer pointed out that when it comes to
invitations and participation in programmes, he was
not ready to give in to political pressures and the choice
of guests was his prerogative. The producer said that
nevertheless there would be other occasions in the
future when the party would be called in to participate in
discussion programmes and air its position.

Decision:

The Authority decided that the complaint was not
justified and the said programme was deemed to be
fair and balanced. Nevertheless, it suggested that when
the subject permits, stations should do their utmost
to present to the general public a wide and varied
discussion, taking into account the different viewpoints.
The Authority pointed out that this suggestion was not
intended to give an automatic right to political parties to
participate in programmes.



5.07 Partit Laburista vs PBS Ltd (Times Talk)

The Case:

The edition of Times Talk aired on the 22nd March
2016 which was meant to discuss the need for a third
political party.

Submissions:

The Party argued that this edition of Times Talk was
meant to discuss the need for a third political party

but at times examined other issues of a politically
controversial nature which called into question Partit
Laburista and the Government. Further, the party
pointed out particularly the comments by the Hon.
Marlene Farrugia, Hermann Schiavone and Carmel
Cacopardo, arguing that these were of a controversial
nature and critical towards the Party and Government
and there was no one from Partit Laburista or the
Government to rebut and/or put forward their respective
views. The Party alleged that this approach constituted
an imbalance and therefore it sought a remedy and the
intervention of the Authority.

The Party referred to previous decisions of the
Authority, in particular to its conclusion in regard to a
complaint by Partit Nazzjonalista regarding the edition
of Dissett dated 2nd March 2016 in which the Authority
held that some of the replies constituted comments of a
political nature to which Partit Nazzjonalista had the right
to respond. The Party added that in that case it had been
afforded a remedy in the form of a right of reply.

On the other hand, the producers argued that in
such a discussion the context was vital and that the
three participants were in effect key to the discussion on
whether there existed a real need for a third party, and
they had been invited in their personal capacity.

Decision:

The Authority, having consulted previous decisions,
held that in general the complaint was not justified and
could not be upheld, save the part featuring the three
sound clips and where the views of Partit Laburista were
not aired. In this regard, the Authority directed that

the station is informed that in such a case it had the
obligation to see that the views of the main political
parties were represented. The Authority further decided
that, in view of the fact that a considerable amount of
time had elapsed since the complaint was registered, no
remedy would be forthcoming.

ANNUAL REPORT 2016

5.08 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (News)

The Case:

The news bulletin aired on the 11th April 2016 where the
station failed to report a declaration on facebook by Dr
Alfred Sant MEP for the resignation of Dr Konrad Mizzi in
connection with the Panama Papers case.

Submissions:
The Party argued that former Prime Minister Dr Alfred
Sant was a person of high political stature and an
important Labour Party exponent who had made a
serious declaration with regard to Minister Konrad
Mizzi which the station was duty bound to report. The
Party pointed out that it was curious how the station
failed to invoke editorial discretion in defence of its
action, and instead stated that it was not its policy to
report postings on facebook. The Party stated that the
complaint was not about imbalance but on the failure
of the station to report and cover such an important
declaration about a Government Minister. The Party
referred to a number of reports and coverages which
were instigated by facebook posts.

The station pointed out that editorial discretion
was exclusively in the hands of the Editor and it was an
established practice that the station does not report
facebook posts of a controversial nature unless there was
an extraordinary reason to do so. The station claimed
that, except in one particular case, the list of instances
presented by Partit Nazzjonalista where it had reported
facebook posts confirmed that this was true. In addition,
the station argued that the Authority was obliged to
relay the message that it did not intend to disturb and
intervene in issues tied to editorial discretion.

Decision:

The Authority, having considered the submissions

of the parties, held that there was no doubt of the
importance of the Panama Papers case, the companies
in Panama, and their news value. In addition, the
Authority pointed out that in principle it was at the
discretion of the News Editor to decide on news

value; nevertheless this did not mean that it could

not pronounce itself if a matter of public interest was
not afforded its due importance and coverage. The
Authority reiterated that even though the Panama
issue was afforded extensive coverage in the media, the
fact that a former Prime Minister and a Member of the
European Parliament made an important declaration
about a Government Minister merited significant
importance and therefore coverage. During the hearing




ANNUAL REPORT 2016

it was explained that the policy adopted by the station
with regard to social media posts was not absolute and
allowed for exceptions and the fact that the declaration
by Dr Alfred Sant was communicated on facebook did
not in any way affect its news value.

The Authority decided that the complaint by Partit
Nazzjonalista was justified and that the national station
should have reported the comments by Dr Alfred
Sant due to their importance. However, given the
circumstances of the case, the Authority did not consider
it fitting to award a remedy.

5.09 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd (News)

The Case:

The news item aired by TVM on the 13th June 2016
regarding the libel case instituted by PN Member of
Parliament Toni Bezzina in relation to a report of an
alleged misuse of public employees in works at the PN
Club in Zurrieq, where the station reported extensively
a press conference by Partit Laburista on the matter but
failed to report the reaction by Partit Nazzjonalista.

Submissions:

The Party argued that, whilst it fully respected

and accepted the principle of editorial discretion

in determining news value, on the other hand it
acknowledged the fact that this principle was not
sacrosanct and unquestionable and it had to be exercised
within certain parameters. The Party also referred to a
past decision by the Authority in relation to a report

of a Press Conference by at the time MP Gino Cauchi
regarding unfair treatment in which case the Authority
had acknowledged the fact that stations are duty bound
to report in a fair and just manner in order to adequately
reflect all the facts of a case.

The Party pointed out that in the present case if
the station felt that the matter was news worthy then
it had an obligation to present the viewers with all the
facts surrounding the case and not leave out crucial
and determining factors. The Party contended that
irrespective of editorial discretion, once the station
decided to report the issue it had to report it in a fair and
just manner and in its entirety.

The station rebutted that there was agreement and
no contestation over the application by a station of
the principle of editorial discretion, and the Authority
could not in any way be expected to interfere and
ignore its previous rulings. The station pointed out that
if one had to read through the decision of the Court of
Magistrates on the matter one would easily conclude

that the report was faithful and fair and that the Court
actually found a level of fault in Bezzina’s behaviour.

It held that in this case as long as the station reported
the most important points there should be no problem
with the fact that it was selective.

Decision:

The Authority, having taken note of the submissions,
referred to regulation 4.5 of the Legal Notice 350.14
Requirements as to Standards and Practice applicable to
News Bulletins and Current Affairs Programmes which
states that In dealing with major matters of controversy,
a broadcaster must ensure that justice is done to a full
range of divergent views and perspectives during the
period in which the controversy is active. The Authority
held that both the submissions and the monitoring
reports on the matter clearly reveal that the station had
in actual fact presented all the views and perspectives
relative to the case. It stated that the said Legal Notice
implies that impartiality is not a mathematical balance but
the airing of all the diverse and/or opposing viewpoints
and in this case this seems to have been respected.

The Authority further held that it was satisfied that the
report was fair and did not see the need to intervene and
interfere with editorial discretion. Therefore it decided
that the complaint was unjustified.

5.10 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd
(Public Service Announcements)

The Case:

The Public Service spots being aired by TVM entitled
Gvern li Jisma’ which the Party alleged to constitute
political advertising and were in breach of the
Constitutional dispositions and the Broadcasting Act.

Submissions:

On the complaint dated 05/07/2016, the Party argued
that although it was legitimate for every Government

to promote and inform the public of discussions and
meetings, in this case the content of the said spots was
evidently political and went beyond being a notice. The
Party contended that besides being political in nature,
the content dealt with issues of political controversy. It
also pointed out that in terms of the Constitution, the
Authority was duty bound to maintain due impartiality on
matters of political or industrial controversy, and that the
Broadcasting Act prohibited the airing of political spots. In
this regard the Party was requesting a remedy/equivalent
time in spots to present, rebut and counter the arguments
featured in the spots issued by the Government.



On the other hand, the station contended that
these spots were not produced internally and it did not
have any effective control on the content. It argued
that the spots had been running for quite some time
and the concept of TV spots was even used under the
previous Administration. The station pointed out that
in this case the Authority was being asked to decide
whether or not the content constituted political
advertising rendering said spots political in nature. In
addition it stated that the same spots were being aired
on other stations including NET TV and this fact was a
clear demonstration that in actual fact they were not
propagandistic in favour of the Government.

Decision:

The Authority, having heard the submissions of the
parties and reviewed the relative documentation, held
that it had always interpreted widely the provision on
political advertising in the Broadcasting Act. In this case
it was being requested to provide its own interpretation
of what constitutes political advertising and whether
the spots under discussion were in breach of the relative
disposition. The Authority pointed out that during the
submissions reference was made to a previous case
involving the spots entitled Issa Nista and where the
Authority concluded that these constituted political
advertising through the inclusion of political comments,
and therefore it felt it appropriate to afford the Opposition
time to rebut.

Turning back to the case in hand, the Authority stated
that similar spots promoting Government activities had
been in use for a number of years, and it has never felt
the need to intervene due to the fact that they have
always been considered as informative in nature, unlike
the 2014 case. In view of these arguments and after
having reviewed all the themes used in the spots under
discussion, the Authority concluded that the spots did not
constitute political content, and therefore the complaint
was unfounded.

5.11 Partit Nazzjonalista vs PBS Ltd
(Public Service Announcements)

The Case:
The transmission of Public Service spots on TVM allegedly
aimed at promoting the new gas powered plant in Delimara.

Submissions:

On the complaint dated 24/09/2016, the Party argued
that this was a classic case of an issue of political
controversy and current public policy being featured in

ANNUAL REPORT 2016

a TV spot, and the role of the Authority was not that of
determining which side was right but to confirm that there
were different divergent views on the matter. The Party
contended that the script gives one the impression that
the said power station was an absolute necessity when this
was not the case and was being contested. It added that
with the use of the interconnector and the BWSC plant
converted to gas power, the needs of the country were
fully met and the reduction of tariffs was the result of the
use of cheaper electricity through the interconnector and
the reduced international price of oil. The Party underlined
the fact that, in terms of the Broadcasting Act, political
advertising was prohibited unless it formed part of a
political broadcast scheme organised by the Authority.

On the other hand, the station rebutted by stating
that it had no say in the choice of content and therefore
no effective control over it. Nevertheless, the station
had a duty and was bound to respect and adhere to
the respective laws, and therefore it had to see that the
content material was not propagandistic and constituted
Government information. The station held that the law
prohibited political advertising and according to the
station the spot under discussion was not of the type
and could not be classified as such. In addition, it was
pointed out that NET TV was at the same time airing a
spot by Electrogas and by comparison the two spots did
not present any criticism to previous Administrations. The
station stated that it was not in its realm to check whether
a stated fact was correct and truthful, and in a democratic
society Government had a right to inform the public. It
emphasised the need of a set of guidelines with respect to
public service spots.

Decision:

The Authority, after having taken note of the submissions
by both parties, decided to uphold the complaint and to
award a remedy to Partit Nazzjonalista consisting of ten
minutes of informative spots to be broadcast on TVM over
a period of seven days. The Authority directed that the
content of these spots should exclusively be related to the
issues treated in the Public Service spots. Said content had
to be authorised by the Authority prior to broadcast.




ANNUAL REPORT 2016

L-UZU TAL-MALTI FI PROGRAMMI SPORTIVI FUQ IL-MEZZI TAX-XANDIR

2 June 2016

Seminar organised by the Broadcasting Authority and the Ghaqda Gurnalisiti Sport on the use of the Maltese Language in
Sports Programmes.




06

ANNUAL REPORT 2016

INTERNATIONAL RELATIONS

6.1 Mediterranean Network

of Regulatory Authorities

Following the outcome of the 17th Plenary Assembly of
Split, on the 19th May 2016 the Broadcasting Authority
organised a working group on the future of the MNRA.
Representatives from France, Morocco, Cyprus, Portugal,
Gibraltar, Moldova, Croatia and Spain welcomed the
invitation. Together with their Maltese counterparts they
discussed and drafted the necessary revision of the MNRA
statute in order to improve procedures of the Network.

After further discussions during another technical
meeting held in Madrid on 1st July 2016 (in which
the Broadcasting Authority together with the Conseil
Supérieur de I'Audiovisuel (France) again had a leading
role) the draft revised MNRA Statute was presented for
approval in the 18th Plenary Assembly of the MNRA in
Barcelona in November. In this Plenary Assembly, the
Chief Executive of the Broadcasting Authority, delivered
a presentation highlighting the changes being proposed
and called for a financial commitment from all members
to ensure a future for the Network. The revised MNRA
Charter was adopted unanimously.

Apart from the revision of the MNRA statute, the 18th
Plenary Assembly discussed a number of other themes,
including the revision of the Audiovisual Media Services
Directive (AVMSD), the treatment of the refugee crisis and
migration in the media, a study on sexist stereotypes in
commercial communications, media and mental health,
and the protection of minors through media literacy.
The members adopted a Declaration on the treatment of
information on the crisis of Mediterranean refugees and
migrants.

6.2 Preparation for AVMS Directive

under the Maltese EU Presidency

During the latter half of 2016 the Broadcasting Authority
started preparing itself for the Maltese Presidency of the
Council of the European Union (EU). During the Maltese
Presidency, the Broadcasting Authority, represented by
its Chief Executive, Dr Joanna Spiteri and by the Deputy
Head of Monitoring, Mr Randolph Micallef, together with

Ms llaria Flores Martin, Education, Youth, Culture and
Sports Attache at Malta’s Permanent Representation to
the EU, were entrusted with the crucial task of steering the
discussions on a compromise text on the EC’s proposal
for a revised Audiovisual Media Service Directive. As from
September 2016, both representatives of the Authority
started attending the Audiovisual Working Parties on this
file and, together with the Slovak Presidency, drafted a
compromise text for a revised Audiovisual Media Service
Directive. Moreover, in relation to the Maltese Presidency
of the Council of the EU, the Broadcasting Authority was
also represented in a number of conferences, training
sessions, bilateral meetings and technical briefings and
has strived to keep up with all the challenges which

are synonymous with such a legislative file. This was

the preparatory work before Malta took over the EU
Presidency and before the start of a number of working
parties discussing the AVMS Directive which were to be
chaired by Dr Joanna Spiteri.

6.3 European Audiovisual Observatory

During the first half of 2016, the Monitoring Department
contributed to a research project conducted by the
European Audiovisual Observatory (which is part of the
Council of Europe). The main objective was to provide for
the mapping and description of the significant practices
involved in promoting media literacy amongst the

EU-28 Member States. The results of this research were
presented on the 15th November 2016 during the Media
Literacy Expert Group of the EU Commission in a working
paper titled ‘Measuring Media Literacy in the EU: Results
from the Media Pluralism Monitor 2015"

6.4 European Platform of Regulatory Authorities
The Broadcasting Authority participated in both EPRA
meetings. The Chairman, Chief Executive, and Head
Monitoring attended the meeting in Barcelona in May.
The three Working Groups, which were attended by
the BA representatives, dealt with times of crisis of
media service providers; protection of minors in reality
and talent shows; and the impact of big data and data




ANNUAL REPORT 2016

protection on media regulation.

In October, the Broadcasting Authority, represented
by its Chief Executive, Dr Joanna Spiteri, attended the
meeting in Yerevan, Armenia. For this meeting Dr Spiteri
was invited to deliver a presentation which shed light on
the distinction between editorial and commercial content
on television in view of the ever-changing realities and
challenges for free-to-view television, the proposed
revision of the Audiovisual Media Services Directive, and
the difficulties which regulatory bodies encounter in
terms of enforcement and compliance.

6.5 The European Regulators Group

for Audiovisual Media Services - ERGA

The European Regulators Group for Audiovisual

Media Services brings together heads or high level

representatives of national independent regulatory

bodies in the field of audiovisual services to advise

the Commission on the implementation of the EU’s

Audiovisual Media Services Directive (AVMSD).

On 3 February 2014, the European Commission
adopted a Decision on establishing the ERGA and setting
the objectives for the Group:

+  toadvise and assist the Commission in its work, to
ensure a consistent implementation of the AVYMSD
as well as in any other matters related to audiovisual
media services within the Commission's competence

- tofacilitate cooperation between the regulatory
bodies in the EU as provided for in the directive
regulating audiovisual media services

«  toallow for an exchange of experience and good
practices.

6.6 ERGA Subgroup meeting on Territorial
Jurisdiction - 25 January 2016

On the 25th January, Dr Simon Manicolo participated

in the last meeting of the ERGA subgroup on Territorial
Jurisdiction which was convened to discuss the
methodology for the continuation of the works of the
subgroup, the schedule for the future steps of the work
and to discuss the structure proposed for the final report
and the actual draft report. During the subsequent weeks,
members of the Subgroup engaged in an exchange of
reactions and suggestions in preparation of the final draft
which was to be presented during the plenary session of
the same year.

6.7 Contact Committee meeting (6 July 2016)

The Contact Committee held on July 6th discussed the
implementation of the Directive and the developments in
the sector as well as a forum for the exchange of views.

On the 6th of July, the 44th meeting of the Contact
Committee of the Audiovisual Media Services Directive was
attended by Dr Simon Manicolo and Mr Randolph Micallef.
The European Commission presented a proposal for a
Directive amending the AVMSD in view of changing market
realities, which was followed by a discussion covering
mainly the Scope of the Directive, including video-sharing
platforms, jurisdiction and related procedures, protection
of minors, audiovisual commercial communications,
promotion of European works, independence of regulators/
ERGA, and accessibility. In the concluding part of the
meeting, the Commission presented a report on ERGA’s
ongoing and planned activities.

6.8 ERGA subgroup meeting on the future proof
European audiovisual regulation (14 October 2016)
On the 14th October 2016 Dr Simon Manicolo
participated in the meeting of the ERGA subgroup on

the future proof European audiovisual regulation which
discussed the work of the Task Force on accessibility and
that on protection of minors.

During the discussion on ‘Accessibility’ the majority
of regulatory authorities agreed that it would be
very valuable to do a pilot study covering extensive
benchmarking and bench leaning initiative. This would
be valuable even for those who do not have extensive
requirements at the moment. It would serve to convey
a political message to set stricter obligations, especially
as regards commercial broadcasters and on-demand
services. The members agreed that the scope of the pilot
study should be feasible so that the subgroup is able
to deliver for the Plenary. The study should not cover
issues that are outside ERGA competences, such as the
obligations of the device manufacturers - in this area the
cooperation with other fora should be followed. It was
agreed that ERGA would not be able to carry out this kind
of study and that the Commission would be best suited
to do it. ERGA Secretariat confirmed that it would pass
on the message and that there might be a possibility to
finance this study in 2018. It was indicated that the way
the study could be run would depend on how much
money was available.

With regard to protection of minors, the members of
this task force reported on the process of contacting their
respective stakeholders. Many said that stakeholders
did not want to meet them (e.g. Google, Amazon). Some
of them were interested in the best practice guide and
wanted to contribute but many simply did not reply at
all. It can be explained as consultation fatigue, as some
respondents explained they had already been contacted
on the issue of protection of minors by other consultants.



6.9 ERGA - Plenary Meeting (29 November, 2016)
During its Plenary Meeting in Brussels the Broadcasting
Authority was represented by Dr Simon Manicolo, Board
Secretary. The group adopted its report on Accessibility
and established its Work Programme for 2017 for further
exchange of best practices on Audio Visual Media
Regulation. Prof. Dr. Madeleine de Cock Buning (The
Netherlands) was re-elected as its Chairperson. Mr. Damir
Hajduk (Croatia) and Dr. Lubos Kukli$ (Slovakia) were both
elected as the vice-chairs.

During the meeting the members were informed
on the state of play of the AVMSD legislative process
and future co-operation between EPRA and ERGA.

In addition a report from the ERGA Contact Network
which had met earlier in the year was presented
together with other reports from ERGA Sub-groups
on the Audiovisual Media Services Directive Review,
a Future-proof European Audiovisual Regulation,
the Digital European Toolkit. Members were also
requested to approve amendments to the Rules of
Procedure for ERGA.

Important recommendations for 2017 included the
following:

i. Accessibility

ERGA recommends further research on the

accessibility of audiovisual media services to disabled

people. Madeleine de Cock Buning: “Within the

European population, there are approximately 80

million people who are aurally or visually impaired. New

converged media offer many new possibilities, but this
great potential is not yet fully used. Further research
should address both linear and non-linear services from

the perspective of audio visually challenged media users".

ii. Protection of minors
The protection of minors against harmful content
will continue to be an important topic for ERGA.
Madeleine de Cock Buning: “We will publish our report
on recent market initiatives in 2017. The first results
of our report indicate that there is a growing number
of interesting initiatives within the media industry to
protect our children, also in the online world, which can
inspire the industry to take up measures".

Connected to this, the topic of self- and co-regulation
is taken up in 2017. Codes of conduct in the protection
of minors will obviously play an important role in the
future, but also in other fields. Especially in the online
environment, we see a growing interest in the benefits
of self- and co regulation. In 2017 ERGA will align
requirements of excellence for self- and co-regulation
arrangements within the EU.

ANNUAL REPORT 2016

6.10 Launch of ERGA Academia and DET 2.0

In 2017 the ERGA Academia was launched to be able

to share knowledge and best practices for inter-vision,
internships and twinning projects. The ERGA's Digital
European Toolkit (DET), which was launched in 2016 to
share best practices between regulators, will be upgraded
for more efficient access. Both the digital and offline
exchange of good practices and experiences enhances
the cooperation within ERGA and can as a consequence
contribute to the single digital market.

6.11 The Media Literacy Expert Group
On the 15th of November 2016 the Media Literacy
Expert Group, initiated by the European Commission
Directorate-General for Communication Networks,
Content and Technology, held its bi-annual one-day
symposium. This time, the Broadcasting Authority was
represented by George Dorian Sultana, a Programme
Monitor. Moderated by the Head of the Unit‘Audiovisual
and Media Services Policy’ within DG Connect, Lorena
Boix Alonso, the seminar took place in Brussels and
was divided in four sessions. Representatives from the
28 member states attended, from the four candidate
countries, representatives from Unesco and the Council
of Europe, representatives of media organisations, and
representatives from civil society networks.

The main focus of this event was a continuation
of what was previously discussed in prior meetings
-to increase awareness of the importance of media
literacy in today’s sociopolitical and digital context, and
to understand this relatively new need for people to
express themselves via the media, particularly the social
media. Ms Boix Alonso, the moderator, emphasised how
people are tired of hearing about measures of austerity,
economic crises, terrorism etc, and as a reaction to such
social facts, they feel the need to express themselves.
Digital media seems to be the main tool that people are
using to get informed. It was agreed that media literacy
is about empowering citizens to be able to exercise
democratic choices by using technological tools and
above all to use these tools in an informed way. In today’s
sensitive and radicalised society, media literacy becomes
even more important. It is not an easy task. In the past,
people used to receive information. Today, thanks to
social media and other technological advances, they also
participate. People’s opinions are part of the information
that people receive. Whether the information is reliable or
not depends on the level of media literacy.

The first three sessions had a panel of experts in
the field of media literacy. The aim of the first panel
was to connect the people within the commission




ANNUAL REPORT 2016

working in the media field. Ways of preventing violent
radicalisation and promoting fundamental rights were
discussed, whilst the possibilty of embedding media
literacy in school education and in EU Youth Policy
was explored as well. Later on, Janne Elvelid from the
European Commission / DG Cnect spoke about Digital
Skills and Media Literacy. She was followed by Matteo
Zacchetti who gave an update on media projects on
film literacy.

The second panel explored how the media
industry can work together with the educational sector.
Particularly interesting were the interventions made by
Claus Hjorth from the Danish Film Institute about the
link between the film industry and the education sector
to develop and disseminate critical thinking tools (even
in pre-school children) and Max Beverton from the
private sector, specifically from Sky, who spoke about Sky
Academy Programme.

The third panel, through its experts, focused more on
the digital revolution that is continuously taking place.

In this session, a comprehensive overview of UK citizens'
behaviour in digital media was presented but particularly
striking were the presentations by Marc Van Der Ham
from European Policy Council Google, who spoke about
several Google tools and about the role of on-line players
on digital literacy and media literacy, and by Thomas
Myrup Kristensen who is the Managing Director EU Affairs
of Facebook. These two presentations elicited a debate
between these two speakers and the audience about
whether they consider their respective companies a
technological company or a media company.

Finally, the last and fourth session consisted of a
presentation of the study ‘Mapping and description of
the significant practices and actions in the promotion of
media literacy in the EU-28 member states, since January
2010, of national or regional coverage, financed by the
European Commission, which Malta took part in. Next
meeting is for 2017.



©7

During its 55 years of existence the Authority served

as a broadcasting regulator. But besides its regulatory
obligations, the Authority produced programmes of
public interest and imported educational documentaries
to be shown on public broadcasting services.
Consequently, the Authority has a film collection in its
archives going back to the sixties. There is very little
documentation about the content of this collection.

Following a collaborative agreement with M3P
Foundation at the end of 2015, during the first three
months of this year a detailed inventory of this
collection was made. In this collection, the Authority
has over 750 reels with over 600,000 feet of 16mm film.
Unfortunately most of the film is not in a good state,
especially since film deteriorates over time, especially
if it is not maintained in a controlled and appropriate
temperature. However, about 250,000 footage of film
is still in a good state while there are about 120,000
feet of film that can be restored. The restoration and
digitization of this film is a specialised and complex
operation and in Malta there is no laboratory which can
handle such a process.

Amongst the titles of film in this collection one can
find both Maltese productions as well as imported ones.
The local productions include films about the Carnival
of 1968; parts of the original Maltese drama F'Bahar
Wiehed; an interview with Sir Stanley Matthews, the
English footballer who used to live at Marsaxlokk; late

ANNUAL REPORT 2016

sixties and early seventies films of the Board meetings of
the Broadcasting Authority; and parts of films from the
Malta Song Festival of 1971. Needless to say, there are
also a large number of film reels which have to be viewed
through a projector to determine the content of this film
as some film may not have been saved in its original box
listing its contents.

A press release regarding the above was issued by the
Broadcasting Authority, and a news item was carried on
the main news bulletin of TVM. While Mr Pierre Cassar,
then Chief Executive of the Broadcasting Authority,
said that the Authority is committed to preserving its
collection for future generations, Dr Toni Sant, President
of the M3P Foundation, remarked that the Authority’s
collaboration and endeavours in this area are very
significant, especially in view of the efforts and drive for
the preservation of national audiovisual archives held by
both public as well as private collections.

After the completion of the 16mm film archive, the
next step was that of identifying and cataloguing the
other types of recordings, both audio and video, held by
the Authority. Besides the 16mm film footage held, the
Authority also has 2,200 Beta tapes; 3,500 VHS's; 1,300 DAT
audio tapes; and another 1,000 magnetic audio tapes and
other recordings, this excluding the latest recorded media
of DVD-rams prior to the installation of the Television
Capturing and Monitoring System (TVCMS) installed by
the Authority in 2014.




BROADCASTING AUTHORITY MALTA ANNUAL REPORT 2016

ASYLUM AND MIGRATION NETWORK

30 September 2016




©8

BROADCASTING AUTHORITY MALTA ANNUAL REPORT 2016

RADIO AND TELEVISION
AUDIENCE ASSESSMENT

In accordance with Article 30(2) of the Broadcasting Act,
Cap. 350 of the Laws of Malta, the Broadcasting Authority
commissioned the National Statistics Office (N.S.0.)

to compile the relevant data on audiences through
telephone interviews.For this year, data was collected
daily [40 interviewees] for one month during February,
July, and October while assessments were published the
following month on the Authority’s website.

The stratified weighted sample was based on national
demographics. Respondents [aged 12 years and over]
were only known to the N.S.O. No personal data is
revealed and no respondent can ever be identified.

Respondents were asked which were their most
preferred programmes [up to a maximum of three] and
which were those stations they had followed the day
before for at least 10 minutes [up to a maximum of three
stations] and for how long [up to a maximum of three
time brackets for both television and radio stations].

The margin of error for each assessment was nearly
constant, with that of February being slightly higher.

The data was first weighted to represent the required
sample demographics and was then further weighted to
represent population data.

Population, Response Rate, and Margin of Errors

8.1 Radio Audiences
The assessment tries to establish how many people listen to
their radio sets on a daily basis; the average number of hours
that people spend listening to radio; at what time of day
radio listeners would tune in to radio programmes; and the
size of audiences that stations attract during each weekday.
Respondents were given the possibility of identifying
three radio stations they had followed the previous day
and three different time periods for each station named.

8.1.1 Radio Reach

The first estimation is what is termed as radio audience
reach. This gives the number of people who had followed
at least one radio station at any time during the day
without taking into consideration the amount of time
spent listening to that station.

During February 2016, 48.9% stated that they had
listened to radio the day before the interview while 50.2%
categorically stated that they had not listened to radio
the previous day - a total of 189,700 persons, aged 12 or
over, followed at least one radio station the previous day.
Compared to previous data there was an increase of 4.8%
over the equivalent period the previous year (February 2015).

Feb 2016 Jul 2016 Oct 2016
Response n % n %
Accepted 1,160 50.72% 1,240 35.75% 1,240 37.42%
Refused 74 3.24% 77 2.22% 117 3.53%
Non-Contact 340 14.87% 722 20.81% 884 26.67%

habl

Unreachable 706 30.87% 1425 41.08% 1065 32.14%
Ineligible 7 0.31% 5 0.14% 8 0.24%
Contacted 2,287 100% 3,469 3,314 100%
Not used

33 251 406

Total
2,320 3,720

Population [aged 12 years and over] 387,690 390,680 391,741
el St 50.72% 35.75% 37.42%
Margin of error [95% confidence] +2.87% +2.66% +2.69%




ANNUAL REPORT 2016

During July 2016, 50.8% stated that they had listened
to radio the day before the interview while 48.2%
categorically stated that they had not listened to radio the
previous day - a total of 198,400 radio listeners aged 12 or
over. There was an increase of 5.1% over the equivalent
period the previous year (July 2015)

During October 2016, 47.6% stated that they had
listened to radio the day before the interview while 51.2%
categorically stated that they had not listened to radio the
previous day - a total of 186,600 persons, aged 12 or over,
radio listeners. There was a decrease of 1.72% over the
equivalent period the previous year (October 2015).

Although nearly half of the population listens
regularly to radio, the number of radio listeners was
highest during the summer months rising by 1.9% from
February to July and then falling by 3.2% during October.

Respondents were given the possibility of naming
up to three radio stations which they had listened to the
day before.

Bay Radio has consistently attracted nearly one-fourth
of all radio listeners. This station was invariably followed by
ONE Radio and Radju Malta. Bay Radio was the most followed
station by all those under fifty. ONE Radio, on the other hand,
was the most followed station by all those over fifty.

Radio Reach
T0%%
B0
bkl b T T P A,
L% — == e < - ;i—:—-—-.—..—:—:—:ﬂ
P
A5
305
205
105
ﬂ% i F i i F
Ln Ln L o o o
— — — — — —
o] [ ] o [ ] ] (=
i '] ] ] '] i~
o 5 + o 5 +
P = o] P = d
— —#- — - Radio Listeners* =--%-.-DjdMNot Listen to Radio i - . No Response
Feb 2015 Jul 2015 Oct 2015 Feb 2016 Jul 2016 Oct 2016
Radio Listeners * 44.1% 45.7% 49.3% 48.9% 50.8% 47.6%

191,200 189,700 198,400 186,600
50.7% 50.2% 48.2% 51.2%
0.0% 0.8% 1.0% 1.2%

167,400
Do not Listen to Radio 55.4% 53.1%
No response 0.5% 1.2%

*Includes “No Particular Radio Station” and “Did not remember which station was followed”

176,700

Radio Listeners [N]




BROADCASTING AUTHORITY MALTA ANNUAL REPORT 2016

Radio Reach by Station - February 2016
[irrespective of time spent]

253

r
[
—
4]
w0 o o @
a1 - P P 0
i Ty o i
m < omn = i
1 =
m ™ r - Moo T
L] ] [ [
1 1 1 1 T 1
m [ u o — o o e o = = o = C
" B ® 3 S 3 T EF T T s & £ F £ ﬁ T o
- 1] — m I.IH IE E 3 E
[T = m =
22" 23 23 §3B83 &z3F"G
Pg 0o0f=% EFos = g
L]
Radio Reach by Station . .
Radio Reach by Station - July 2016
Feb 2016 Jul2016 (PN lirrespective of time spent]
Ranking % Ranking % 5
Radju Malta [3] 8.8 [3] 1.1 o
Radju Malta 2 [16] 0.3
Magic 7] 5.9 9 4.7
ONE Radio 121 12.7 [2] 16.3
Radio 1(?1 [4] 7.9 [4] 9.0
Bay Radio ‘ 11 253 [1] 204
Calypso Radio 18] 5.7 161 6.2 s a
RTK ' [5] 7.6 [7] 59 29 gegs2feazgiEae oz E S
Smash Radio n 28 oy 43 £33 88 8593 x2827831%5%
Radju Marija 0] 48 8 57 23 £3Ef §2E> fg=F g&°%
' ' B3 Z 53 =8 4
Campus FM [12] 25 [15] 0.7 & g g
Vibe FM 6] 6.9 [5] 6.7
XFM nol 43 My 39
Bay Easy [14] 14 [12] 1.6 Radio Reach by Station - October 2016
Bay Retro [171 0.2 [17] 0.3 [irrespective of time spent]
All Rock 18] 0.2
DJ 956 9] 0.1
BKR Radio
Kiss [16] 0.4
Com_munlty [15] 1.1 [13] 14
Foreign [131 15 (141 13
Other Station 2
Total 100 100 w B
E =

Magic
ONE Radio
Radio 101
Bay Radio

Wiba FM
X FM

Bay Easy
Bay Ratro
Forzign

Based on Radio Listeners including those who could identify more than
one station but excluding all those who could not identify a station
andj/or could not remember.

Radlju Malta
Calypso Radio
Srmash Radio
RadjuMarija
Campus Fi
Community




ANNUAL REPORT 2016

8.1.2 Daily Average Hours of Radio Listening

This average gives the amount of time that each radio
listener has spent following each radio station. This

is derived from the total number of hours that radio
consumers listened to, divided by the total number of
listeners of each broadcasting station. This average is
susceptible to outliers especially where broadcasting
stations have registered a small number of listeners
who logged on to that particular station for long

Feb: 4.01hrs; Jul: 4.79hrs; and Oct: 5.23hrs. The second
station which was followed most was ONE Radio whose
audiences spent 3.62hrs, 4.07hrs and 3.71hrs in February,
July and October.

Daily Average Hours of Radio Listening
hrs.

4.00

time-spans. - = r
i . . i S i m o
During this year the average hours spent by radio 3.00 P o ri g s ™
. . : ; ' cessagraerade,. M _a" *
listeners [2.83hrs] was slightly higher than that registered L . Traget
for the previous year [2.80hrs]. 2.00 m 1 G B E "
a g - — - - - H* e ~
Analysed by broadcasting station, although Bay Lo gecossmeer e Moeas oaet ]
Radio attracted the highest number of radio listeners, the '
average length of time that its listeners spent following 0.00
that station was far less than the next two highest = = = = = =
(] [} (] [}
followed stations ONE Radio and Radju Malta. % £ g % £ g
Calypso Radio had the highest average of hours R B
o . ; . + =% » » Total Listeners + « = » MNational Avg.
spent by its listeners following that particular station -
Daily Average Hours of Radio Listening by Station
o c
5 3 3 2 & s > § |8 @
§ 3 £33 e & 3 5E -~ 2 . £ % N A
~ & = =1 A ©
2 2 v & 5 s 2 = = 2 F 8 3 ¥ g & E & T |2 s
T T % g 3 » 2 x & F%T E & F 2 3 &£ % g g E T 2 F 2
g & = 6 & 8 8§ E & & 8§ £ x & &8 T 8 & ¢ § & &6 | 2
Feb 243 0.80 231 3.62 2.56 1.67 401 2.63 1.87 3.73 1.63 1.59 2.19 517 1.00 0.50 0.50 1.93 3.50 249 122

4.79 3.29 3.81 3.32 3.20

285 4.07 2.73 247
231 3.71 3.70 151 523 342 452 242 281

Oct 3.84

8.1.3 Peak Radio Audiences by Station

Another indication of a radio station’s popularity is its
highest audience obtained at any particular half-hour slot
of each weekday.

During February, Bay Radio had its highest peak of all
audiences by station on Saturdays with 6.507% and had
the highest peak amongst all the stations for the rest of the
weekdays except for Tuesdays and Thursdays. ONE Radio had
the next highest peak of 5.645% on Tuesdays and also had the
highest peak amongst all stations on Thursdays with 4.649%.

During July, Bay Radio had its highest peak amongst
all stations on Wednesdays with 8.472% while it also
had the highest peak amongst all stations on Thursdays
(6.565%). ONE Radio had the second highest peak on any
weekday on.

Tuesdays with 6.454% but also had the highest peak
amongst all stations on Saturdays (6.142%, on Sundays
(4.612%) and on Mondays (4.397%). Calypso Radio had the
highest peak amongst all stations on Fridays with 4.393%.

251 1.16 1.56 1.75 1.00 1.25 1.00
2.19 1.08 2.12 4.00

3.50 3.19 2.24 (3.04 1.52
1.67 267 228 297 1.36

During October, Bay Radio had its highest peak
amongst all stations on Thursdays with 8.472% while
it also had the highest peak amongst all stations on
Mondays (4.491%), Wednesdays (3.913%), and Saturdays
(3.275%). Radju Malta had the second highest peak of
5.667% on Fridays and also had the highest peak amongst
all stations on Tuesdays (3.925%). ONE Radio had the third
highest peak amongst all stations on Sundays (5.065%)
but its highest peak was on Fridays (5.142%).

8.1.4 Radio Audience Shares
Radio audience shares measure the overall distribution of
listeners amongst the broadcasting stations. This takes
into consideration the number of listeners of each radio
station and the amount of time spent listening to each
particular station.

During February, ONE Radio ranked first with 18.41%
of all audiences, followed by Bay Radio [17.05%)]; Calypso
Radio [9.19%]; Radju Malta [8.62%]; Radio 101 [8.15%];



Daily Average Hours of Radio Listening by

BROADCASTING AUTHORITY MALTA ANNUAL REPORT 2016

Highest Peak by Radio Station

Station
0
Radju Malta Radju Malta
RadjuMaita 2 Radiju Malta 2
Magic Magic
One Radio i
, One Radio
Radio 101
Bay Radio Radio 101
Calypso Radio Bay Radio
RTK Calypso Radio
Smash radio RTKE
Radju Marija Smash radio
|——
Campus FM Radju Marija
Campus FM
XFM
Vibe FM
Bay Easy !
Bay Retro KEM
All Rock Bay Easy
D1956 Bay Retro
BKR Radio All Rock
Kiss D1 956
Community —— .
] BKR Radio
Foreign i
Other Station Kiss
Community
Total Average Foreign
Mat.Avg. | Other Station
BFeb2016 MIul2016 Oct 2016 W Feb mlul WOct
Highest Peak by Radio Station
~ kel c
s = 3 £ 2 = 2 2
I S s e £ B g 5 - 2 2 E E
S 2 v & 3 & 8 £ 2 3 & £ 2 8 g & E 5 3
T T B g T » =2 x g T £ g 2 > = £ o = g E 2 <
& & = o o o S £ a & ] s < & a < [a) ) < (] 2 o
Feb 348 0.73 3.06 564 3.20 6.51 251 244 148 1.15 1.72 260 230 092 0.71 054 0.46 0.91 0.94

6.45 2.16 843 439 253 2. 269 143 347 184
Oct 567 251 514 238 8.01 434 3.02 345 235 083 203 1.90 1.86 0.95 1.01 1.00 1.08

Radio Audience Share by Station

~ i) c

s 2 3 2 £ = 2 2

T = 2 5 g < g 2 % = 2 = E 5

> =l Y & ; &£ a3 ic b= 8. E .ﬁ E 8 8 & € g’ g —

T T 2 g 5 » = x & T E & F » » £ @ g g E T £

e & = o & &8 8§ B § & 8§ 5§ x & & T 8 & ¢ § & & g

Feb 86 01 55 184 82 170 92 80 21 71 16 44 38 29 01 00 00 08 2.1 100%

0.1 01 0.1

Oct 143 36 203 112 104 109 68 66 46 07 50 14 12 05 02 12 10 100%




I Fadju Malta, 8.6
| RadjuMaltaz, 0.1
I Magic, 5.5
I ONE Radlio, 18.4
I Fadio101,8.2
I Bay Radio, 17.0
I Calypso Radio, 9.2
RTK, 2.0

Srmash radio, 2.1
I FadjuMarija, 7.1
B CampusFM, 1.6
I ik FM, 4.4

934

ANNUAL REPORT 2016

mnr

I FadjuMalta, 8.4
| RadjuMaltaz, 0.1
I Magic, 5.0
I ONE Radio, 22.3
I Radio 101,52
I Bay Radio, 20.9
I Calypso Radio, 9.9
RTK, 5.5

Srmash radio, 3.6
I RadjuMarija, 5.0
B Carmpus FM, 1.4
I vibe FM, 5.5

I RacljuMalta,14.3

I Magic, 3.6
I ONE Radio, 20.3
I Fadio 101,11.2
I Bay Radio, 10.4
I Calypso Radio, 109

RTK, 6.8

Srmash radio, 6.6
I Radju Marija, 4.6
B Campus FM, 0.7
I ik FM, 5.0

I K FM, 28 W OKFM, 12

I Bay Easy, 2.9 I BayEasy, 0.4

| Bay Retro, 0.1 | BayRetro,0.2

| All Rack,0.0 | Al Rack, 0.1

| DI955,00 | DI955,01
BKR Radio, 0.04

Community, 0.8

Bl For=ign, 2.1

Community, 1.5
M Foreign, 1.5
| OtherStation, 0.2

RTK [7.99%]; Radju Marija [7.10%]; Magic [5.50%)]; Vibe
FM [4.42%]; XFM [3.77%]; Bay Easy [2.92%]; Smash Radio
[2.75%]; and Campus FM [1.61%].

During July, ONE Radlio ranked first with 22.30% of all
audiences, followed by Bay Radio [20.92%)]; Calypso Radio
[9.87%)]; Radju Malta [8.35%]; Magic Radio [6.04%)]; Radju Marija
[5.99%); Vibe FM [5.54%]; RTK [5.53%]; and Radio 107 [5.18%].

During October, ONE Radio ranked first with 20.29% of
all audiences, followed by Radju Malta [14.34%)]; Radio 101
[11.24%)]; Calypso Radio [10.94%)]; Bay Radio [10.40%)]; RTK
[6.77%]; Smash Radio [6.60%)]; Vibe FM [4.97%]; Radju Marija
[4.62%]; Magic Radio [3.61%]; X FM [1.43%]; and Community
Radio Stations [1.24%)].

8.2 Television Audiences

Respondents were asked which television stations they
had followed for at least 10 minutes and for how long.
Respondents were given the possibility of identifying three
television stations that they had followed the previous day
and three different time periods for each station.

8.2.1TV Reach

Similar to radio, the first estimation is television audience
reach; i.e. the number of people who had followed at least
one TV station at times during the day without taking into

M OXFM,14
M BayEasy, 1.2
I BayRetro, 0.5

Kiss, 0.2
Community, 1.2

M Foraign, 1.0

consideration the amount of time which they had spent
following that station.

During February 2016, 62.2% stated that they had
watched television the day before the interview. This
means that the same level of audiences was maintained
since the start of this broadcasting season in October
2015; on the other hand there was a decrease of 2.7%
over the same period the previous year. This means that a
total of 242,000 persons aged 12 or over, followed at least
one TV station. On the other hand 6 respondents [~2,388;
0.6%] replied that they do not have a TV set.

During July 2016, 49.7% stated that they had watched
television the day before the interview while the same
percentage of respondents categorically stated that
they did not. The percentage of television viewers was
slightly higher [by 0.6%] than that registered for the same
period the previous year [49.1%]. As much as 0.7% of the
respondents [~2,680] did not reply while another 0.5%
of the population [~1,800] stated that they do not have
a TV-set (included with those who stated that they did
not watch TV). This means that a total of 194,000 persons
aged 12 or over, followed at least one TV station.

During October 2016, 63.6% of respondents stated
that they had watched television the day before the
interview. This was 13.9% higher than that registered

TV Reach
Feb 2015 Jul 2015 Oct 2015 Feb 2016 Jul 2016 Oct 2016
TV Viewers* 64.9% 49.1% 62.2% 62.2% 49.7% 63.6%
V Viewers [N] 247,000 190,000 241,000 242,000 194,000 249,000
Do not watch TV 34.9% 49.9% 37.8% 37.7% 49.7% 35.7%
No response 0.3% 1.0% 0.0% 0.1% 0.7% 0.7%

*Includes “No Particular TV Station” and “Did not remember which station was followed”




TV Reach

T70% Y

60% ——=o S ———. _ .

T — S -
505 => ges =ogez
20% _ - - ____ —— =
" R —===4F ~=

30%

20%

10%

0% S-— i e e = —_—
s} u u =] o o
= = = = = =
o [=] o [=] [=] [=]

5 - 5 -
£ = <4 £ = S
= == TV Viewers* —-& —- Did not watchTV & - - NoResponse

during the previous assessment of July 2016 [49.7%] and
was 1.4% higher than that registered for the same period
the previous year [Oct 2015: 62.2%)]. While 35.7% of
respondents categorically stated that they did not watch
TV, as much as 0.7% of the respondents [~2,800] did not
reply; while another 0.5% of the population [~1,800]
stated that they do not have a TV-set. This means that a
total of 249,000 persons aged 12 or over, followed at least
one TV station during this month.

TV Reach by Station

Feb 2016 Jul 2016 Oct 2016
Ranking % RERISHIYEECZSM Ranking %

TVM [1] 39.1 [1] 335
ONE [2] 14.2 [2] 18.9
Net [3] 10.7 [5] 9.7
Smash [12] 0.3 [13] 0.3
TVM 2 [8] 2.0 [71 26
iTv [11] 0.4 [12] 0.3
f Living [10] 1.2 [10] 0.5
Xejk [13] 0.3 [15]
Yes Lifestyle [16] [14] 0.1
Parliament [14] 0.2 [16]
Local Total 68.5 66.0
RAI' [6] 6.6 [6] 4.2
Mediaset? [4] 10.5 [3] 134
BBC? [9] 1.7 [9] 1.7
Disc. Chls.* [71 3.0 [8] 24
MTV [15] 0.2 [11] 0.5
Other [5] 9.6 [4] 11.9
Foreign Total 31.5 34.0
Total 100% 100%

Based on TV viewers including those who could identify more than one station but
excluding all those who could not identify a station and/or could not remember.

Includes:

[1]RAI:Rai 1/Rai 2/Rai 3/Rai News 24/ Rai Scuola / Rai Storia

[2] Mediaset: Rete 4/ Canale 5/ Italia 1/ Italia 2/ Iris / Mediaset Italia / Mediaset
Extra/La5/Mediaset TGCom24

[3]BBC:BBC 1/BBC2/BBC 3/BBC4/BBC News /BBC Prime /BBC World News /
BBCKids / BBC Entertainment

[4] Discovery Channels: Discovery Channel / Discovery Family7 / Discovery Science
/Discovery Kids / TLC/Animal Planet

BROADCASTING AUTHORITY MALTA ANNUAL REPORT 2016

Nearly two-thirds of all the population watches television
regularly. Although it is expected that TV viewing is highest
at the start of the broadcasting season, results have shown
that audiences increase during the second quarter of each
broadcasting season [January to March].

Television audiences drop by not more than 10%
during the summer months.

During the year TVM attracted the largest numbers of
television viewers — an average of 36.4% over the whole
period or more than a third of the population. This station
was followed by ONE with an average of 17.1% and Net TV
with an average of 9.5% for all the three assessments.

TV Reach by Station - February 2016
[irrespective of time spent]

L
o
W
—
@ un
m —
o tn -
wm
“AmOmam o PR
(=T I =T = o — Moo
T 1T 1T 1T 1T _ T 71 H
T W e Lo FPZIPE 3L P 5 E
EEEEEEEEEEE E_ﬁigggg
wE o 215 T BB
- S5 EB O
§ =3 = o g
}-IE 5I.IE
TV Reach by Station - July 2016
[irrespective of time spent]
[n]
o
wm
o o
= ]
8 n
o o r
= = o
L = PG R I
O™@ O -0 Mo
T T 1T T T T 7T -
Sy EYEEsL2E ZHLEESE
E%EEEEEgEEE EEEEEEE
bl = EEE = 2 %c
- S5 EB I 8 9o
§ =3 = o g
}—é G'E
TV Reach by Station October 2016
[irrespective of time spent]
(]
o
W
w o
m =
m% it -:nr'-I
— = m —
Ilu-'.m'démm - R T R
oM oo o = Ao
II-IIIIII -
SegEnzPE2s 3Lz s
E%EQEEEﬂE‘EE EEEEEEE
v 4 & = = BB
- S ETE 42 B 2w
g 28 o pe
}—E ﬁl.'E

w
O




ANNUAL REPORT 2016

Daily Average Hours of TV viewing by Station

=
£
z © s |18 ¢
1< % > s S =<
£ & g g |12 =
= = = g s - = B = = 5 ] o 2 < 3 =
£ & 2 & B E 2 X & & = 8 s8¢ s &5 | 2
Feb 171 218 148 126 202 156 200 147 174 187 217 212 136 201 [1.83 1.23

Oct 171 203 227 339 181 194 217 152 186 220 187 219 090 215 |1.97 135

Overall, while 66.9% of viewers watched local stations, While TVM has repeatedly attracted the highest
only just less than a third of the population (33.1%) number of viewers, the average time spent by ONE
watched a foreign station. The most watched foreign [2.08hrs] and Net TV [1.74hrs] viewers was higher than
stations were Mediaset Channels with an average of those of TVM [1.65hrs]. While the difference between the
11.6%, followed by RAI channels (5.4%) while another months examined had little fluctuations, the amount
11.2% of the population followed “Other Stations”. of time spent by Net TV viewers increased by 54% for
When analysed by demographics, the same trend in October 2016 over the two previous months of February
ranking follows; however it is evident that the viewing and July. On the other hand, Smash TV viewers nearly
of local stations is higher with those over the age of 50 doubled their amount of time spent watching television
than with those below who tend to favour more foreign between February [1.26hrs] and July [2.5hrs; +98%)] and
stations than those viewers in other age groups. increased by a further 36% for October 2016 [3.39hrs].

8.2.2 Daily Average Hours of TV Vi